Miljørigtig kørsel – Vi samarbejder med Traffilog for at nedbringe forbruget.

logo co2

Spar på CO2 udslippet ved miljørigtig kørsel:

Ved miljørigtig kørsel kan du skære op til 5 – 10% af brændstofforbruget og så er det desuden godt for miljøet.

Er du først kommet i gang, kan der nemlig gå helt sport i at få 1 liter brændstof til at række så langt som muligt.
Tjek dæktrykket. Du kan spare op til 5 % i brændstofforbrug, når du har det rigtige dæktryk. Er det bare 0,5 bar for lavt forøges benzinforbruget med 2 – 3%.

Vent med at starte bilen til alle er klar. Sluk motoren, når du holder i kø – eller skal vente.

Kom hurtigt op i de høje gear, da du bruger mest brændstof i de lave. Start bilen, når den står i 1. gear og kom op i fart så hurtigt som muligt. Allerede ved ca. 55 km/t kan du skifte til 5. gear .

Træd ikke speederen i bund og giv ikke motoren mere brændstof end den kan bruge. Tryk speederen ca. halvt ned under acceleration.

Hold bilen i gear under nedbremsning, og udnyt fuel-cut-off. Når du skal stoppe for rødt lys, svinge mv. i en moderne bil stopper brændstofindsprøjtningen, når speederen slippes, og bilen holdes i gear. Dette kaldes fuel-cut-off. Forbruget vil derfor falde til nul, og i 4. eller 5. gear triller bilen næsten lige så langt, som den ville i frigear. Man sparer altså brændstof ved at rulle eller bremse med motorbremsning i stedet for at koble ud og køre i frigear.

Kører du på bakkede landeveje, skal du dreje af ved en afkørsel på motorvejen eller er der forhindringer forude, så sæt bilen i frigear og tril. Du vil blive overrasket over, hvor langt du kommer – ofte kan du trille en hel km uden at farten ryger helt ned. Husk dog, at der ikke må gå så meget sport i det, at du er til fare for andre trafikanter, fordi du triller for langsomt.

En hidsig fartdjævel forurener ca. 10 gange mere med CO2 end en besindig bilist. Desuden er det skidt for økonomien, for du bruger meget mere brændstof, når du accelererer hårdt. Jævn kørsel er bedst. Hold omdrejningstallet så lavt som muligt, uden at motoren sejtrækker.

Kør efter hastighederne. Brændstofforbruget er typisk 25% højere ved 130 km/t end ved 110 km/t. Ved at køre 80 km/t i stedet for 110 km/t kan du spare op til 30 % brændstof.

Begræns desuden brugen af diverse små “behageligheder”, såsom klimaanlæg m.m. – der alle er kraftige brændstofslugere. Tænd dem kun, når du virkelig har brug for det.

Derudover er der en række generelle råd til en sikker, behagelig og miljørigtig kørsel. Med disse universelle råd kan alle spare brændstof.

  • Undgå tomgang.
  • Tomgangskørsel over ét minut er forbudt i en række politikredse. Start først bilen, når du er klar.
  • Vær forudseende og opmærksom i trafikken og tilstræb en glidende kørsel.
  • Undgå unødvendige opbremsninger, overhalinger og hold afstand.
  • Større besparelser kan opnås ved mere nuancerede, specifikke og detaljerede råd i det konkrete tilfælde, da både køretøj og selve kørslen har afgørende indflydelse på, hvad energirigtig køreteknik er i det konkrete tilfælde. Ved lande- og motorvejskørsel vil gode råd som, “undgå unødige overhalinger”, “hold konstant hastighed” have den største betydning for at kunne køre energiøkonomisk. Ved bykørsel er det ting som gearskift, forudseenhed og accelerationsforløb, som har den største indflydelse på energiforbruget og dermed også det største besparelsespotentiale.

Læs mere på Færdselsstyrelsens hjemmeside på: www.fstyr.dk.