Er du først kommet i gang, kan der nemlig gå helt sport i at få 1 liter brændstof til at række så langt som muligt.
Tjek dæktrykket. Du kan spare op til 5 % i brændstofforbrug, når du har det rigtige dæktryk. Er det bare 0,5 bar for lavt forøges benzinforbruget med 2 – 3%.
Vent med at starte bilen til alle er klar. Sluk motoren, når du holder i kø – eller skal vente.
Kom hurtigt op i de høje gear, da du bruger mest brændstof i de lave. Start bilen, når den står i 1. gear og kom op i fart så hurtigt som muligt. Allerede ved ca. 55 km/t kan du skifte til 5. gear .
Træd ikke speederen i bund og giv ikke motoren mere brændstof end den kan bruge. Tryk speederen ca. halvt ned under acceleration.
Hold bilen i gear under nedbremsning, og udnyt fuel-cut-off. Når du skal stoppe for rødt lys, svinge mv. i en moderne bil stopper brændstofindsprøjtningen, når speederen slippes, og bilen holdes i gear. Dette kaldes fuel-cut-off. Forbruget vil derfor falde til nul, og i 4. eller 5. gear triller bilen næsten lige så langt, som den ville i frigear. Man sparer altså brændstof ved at rulle eller bremse med motorbremsning i stedet for at koble ud og køre i frigear.
Kører du på bakkede landeveje, skal du dreje af ved en afkørsel på motorvejen eller er der forhindringer forude, så sæt bilen i frigear og tril. Du vil blive overrasket over, hvor langt du kommer – ofte kan du trille en hel km uden at farten ryger helt ned. Husk dog, at der ikke må gå så meget sport i det, at du er til fare for andre trafikanter, fordi du triller for langsomt.